11 maj, 2013

REGN OCH SKALDJURSGRYTA.

Maken säger att det alltid är fint väder i Fjällbacka. Det regnar typ aldrig. Hm. Nja, är nog mitt svar på det.

Oavsett hur vädret är just nu så var det ändå skönt att komma ner hit och öppna upp för säsongen. Någon regndag då och då kan man stå ut med bara de inte tar över helt.


Vi myser inne, tänder ljus och planerar maten som ska göras till kvällen. Bara det, att ha tid för att bläddra i kokböcker och suktas av alla goda fisk- och skaldjurs recept. 

Just nu är min favoritkokbok HAV, som bland annat finns att köpas hos just HAV i Hötorgshallen i Stockholm. Deras fina fiskdisk och bar är även de ett tips!


På kvällen dukar vi upp framför fönstret och tittar på alla båtarna där utanför. Vi längtar och pratar om de fina kvällarna på bryggan, men njuter även över mys där inne.


Ofta blir det någon form av fiskgryta. Recepten varierar men grunden är oftast som det här receptet. En bas med blåmusslor, vitt vin, lök, grädde, saffran, skaldjur och en massa god fisk. Och så fiskaffärens goda aioli och vitlöksbröd till det. MUMS!

En liten hälsning från oss i Fjällbacka, hoppas att ni har en fin helg!

5 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt ställe ni har! En riktig oas, förstår så väl att du älskar ditt Fjällbacka!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Wow, vilken utsikt! Vad mysigt att ha ett ställe så där. Ett ställe för avkoppling.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Mmmm, låter både gott och mysigt!
    Och vilken härlig utsikt...
    Eva

    SvaraRadera
  4. Ja du, Fjällbacka funkar i alla väder. Har varit inblåst där i hamnen under ett par dagar och det gungade som 17, och ven i masten kan jag meddela. Men jag njöt av den lilla stan i alla fall. Längtar tillbaka. Härligt att ha ett ställe där att få återvända till som ni :D
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas verkligen jag får komma till ditt paradis någon gång. Du kanske vill byta en vecka mot villa i Herrängen ;) ...och den där skaldjursgrytan gör sig säkert lika bra på bild som på tungan. Gud vad gott det ser ut. Och så en sista sak.. Du måste göra din egen aioli, det är ju plättlätt och garanterat godare än fiskaffärens, även om fiskaffären i Fjällbacka säkert är top notch (fick googla hur det stavades, man säger inte så längre va? nu kände jag mig som 72...). Tjing!

    SvaraRadera