22 mars, 2011

KONST/ VAD ÄR KONST.

Denna tisdag är det tema Konst i Fabriken och jag funderade på det igår, vad är konst egentligen? Det kan vara så mycket....allt från foto, målning, arkitektur till musik för att bara nämna några.


Två konstverk från några av de 70-80 år gamla skissblock som vi hittade i en låda hos S mamma för en tid sedan. Det var S morfars och det var en otrolig upplevelse att sakta få bläddra igenom dem. Blad för blad och uppleva underbara bilder från en tid för så länge sedan.


Läser man på Wikipedia så beskrivs konstbegreppet med att det hänger samman med estetik, dels genom betydelsen - läran om förnimmande men också läran om det sköna. För mig är konst det sköna, något som får mig att tycka om oavsett om det är ett kreativt verk från barnen eller något som jag står och beundrar på ett Museum eller Galleri.



Hos oss har vi inte så många dyrgripar, eller rättare sagt vi har inga, men konst som betyder mycket ändå - som vi gillar!


Om gör vi ett litet svep här hemma finner vi lite av varje; här finns aluminium hunden Dog från Fafner, Moderna museets poster med Alexander Calders The forest is the best Place, etsning med naket kärlekspar illustrerad av min farbror B och slutligen Bord med Stol designad i ståltråd av finaste dotter A, 9 år.

Idag kan jag rekommendera en trevlig liten konstrunda inne hos Fabriken!


6 kommentarer:

  1. Precis så är det, det sköna är konst. Det finns inga rätt eller fel.

    Måste ha varit en upplevelse att bläddra i blocket med bilder.

    Må så gott. // Kram Lissen

    SvaraRadera
  2. Tänk att av allt du visar gillar jag borden och stolen bäst - Blev helt paff när jag såg att konstnären är nio år gammal! Ha en skön tisdag:) //Petronella

    SvaraRadera
  3. Vilken skatt ni hittade i lådan. Förstår att ni blev glada
    Etsningen var för go.

    SvaraRadera
  4. Håller med Petronella! Wow, hon verkar begåvad din dotter! En blivande Dali? :)

    Teckningarna, mmm, vackert vad man kan uttrycka med blyertskolets tunna, tunna linjer.

    Pingvinen, konst? javisst! Helt i min smak, miljövänliga djur!

    Tack för titten och tipset!
    :)
    /helena

    SvaraRadera
  5. Mycket vacker konst finns det!
    Det är bara fantasin som sätter gränser...
    Underbara teckningar ni hade hittat!
    Ha en fortsatt bra tisdag.
    Kramen.

    SvaraRadera